Dieta Ramadan de 30 de zile: ce alimente sunt permise și interzise

16.04.2021 | Redactia CSID
Dieta Ramadan de 30 de zile: ce alimente sunt permise și interzise
Sursa foto: Shutterstock

Dieta Ramadan poate fi o bună ocazie să îți diversifici alimentația și, în același timp, să mai scapi de kilogramele în plus. 

Ramadanul este luna de post de la zori la apus în calendarul islamic. Astfel, alimentele și băuturile sunt consumate înaintea zorilor (Suhoor) și după apus (Iftar). Cu alte cuvinte, în cursul zilei se ține post negru, nu se mănâncă nimic altceva, doar se bea apă.

Printre beneficiile pe care le are dieta Ramadan se numără: creșterea nivelului de energie, scăderea în greutate, întărirea imunității, limpezirea minții.

Contrar obiceiurilor pe care noi, occidentalii, le considerăm nocive pentru siluetă, cum ar fi mâncatul după ora 7 seara, dieta Ramadan presupune exact contrariul, și anume luatul mesei după apusul soarelui. Însă, potrivit oamenilor de știință, acest obicei nu ne afectează deloc silueta. Din contră, ne poate ajuta chiar să slăbim.

Vezi mai jos ce alimente Suhoor și Iftar sunt indicate și beneficiile pe care le are dieta Ramadan pentru trup și suflet.

Dieta Ramadan: alimente permise înaintea zorilor (Suhoor)

Alimentele Suhoor conferă sațietate și energie pentru mai multe ore. Exemple de astfel de alimente sunt:

  • Ovăz
  • Mei
  • Linte
  • Fulgi de tărâțe
  • Smochine
  • Nuci
  • Prune
  • Smochine
  • Curmale
  • Caise uscate
  • Portocale
  • Pere
  • Musli
  • Lapte cu conținut redus de grăsime

4 idei de meniu Suhoor:

1) un castron de terci de cereale cu lapte, o felie de pâine prăjită și un pumn de nuci crude

2) fulgi de grâu cu lapte, o lipie simplă sau pufoasă, un măr sau o banană

3) un bol de crupe de grâu sau musli cu lapte și o pară sau o portocală

4) brânza, o linguriță de gem cu biscuiți sau pâine prăjită și o mână de fructe uscate

Dieta Ramadan: alimente permise după apus  (Iftar)

Alimentele Iftar trebuie să fie bogate în proteine, carbohidrați și fibre. Exemple de astfel de alimente sunt:

  • Ouăle
  • Legumele
  • Lactatele cu conținut redus de grăsime
  • Orez brun
  • Paste integrale
  • Carne de pui la grătar
  • Smoothie-uri de fructe
  • Mâncare de linte cu orez și ceapă crocantă (Mujadarra)
  • Kebab de pui sau de pește
  • Salată Tabbouleh (roșii, pătrunjel, usturoi și bulgur)
  • Salată Fattoush
  • Parfait de quinoa
  • Budincă de chia
  • Lipie cu hummus
  • Găluște de griș fierte
  • Pâine fără drojdie (Chapattis)
  • Samosas fierte (un aperitiv cu umplutură de cartofi)
  • Ful medames (o mâncare cu specific arăbesc din boabe de fasole Fava și usturoi care se servește pe lipie)

4 idei de meniu Iftar:

1) lipie cu pui, humus cu salată, una sau două bucăți de baclava

2) pui cu orez fiert, curry de legume și salată mixtă, urmată de salată de fructe cu un singur tip de cremă

3) pește la cuptor cu legume sau cu orez, urmat de fidea dulce sau o bucată de jalebi (un desert indian)

4) paste fierte cu legume și carne de pui sau pește și o felie dintr-un desert simplu

Alimente interzise de Ramadan

Printre alimentele de evitat în dieta Ramadan se numără:

  • Carnea și aperitivele prăjite în ulei
  • Deserturile cu mult zahăr (gulab jamoon, rasagulla, balushai)
  • Jeleurile
  • Bomboanele
  • Înghețata
  • Brânza grasă
  • Pizza, burgeri, hot dog, cartofi prăjiți, cârnați, pui tandoori sau tikka
  • Chipsurile, murăturile
  • Pâinea albă, pastele
  • Ciocolata
  • Sucuri carbogazoase îndulcite
  • Energizante

Ce beneficii are dieta Ramadan

Dieta Ramadan poate avea următoarele beneficii pentru sănătatea ta, conform drd. nutriționist Oana Bogdana Greblă:

  • contribuie la detoxifierea organismului
  • ai mai multă energie
  • ușurează activitatea organelor
  • contribuie la scăderea în greutate, slăbești sănătos
  • susține activitatea sistemului imunitar
  • îmbunătățește aspectul pielii
  • ajută la reducerea/renunțarea consumului de țigări
  • gândire clară, efecte anti-îmbătrânire
  • ajută la îmbunătățirea stării generale de bine