Dietă în diabet: 11 legume şi condimente bune

Ce alimente - legume, condimente, nuci - sunt de partea bolnavului de diabet? Iată câteva recomandări ale unui expert în plante medicinale din SUA.
Dietă în diabet: 11 legume şi condimente bune
foto 123Rf.com

Diagnosticul de diabet zaharat nu este uşor de primit la nici o vârstă, în nicio ţară de pe mapamond. Din păcate diabetul este o afecţiune cu care se confruntă tot mai mai multe persoane şi de la vârste tot mai fragede. Statistici arată că jumătate de miliard suferă de diabet în lume. În România, există peste un milion de persoane diagnosticate cu o formă de diabet.

Diabetul zaharat se poate defini astfel ”creşterea glicemiei, (nivelul zahărului din sânge), fapt care duce la multe schimbări absolut toate sistemele organismului. Un risc crescut apare în zona cardiovasculară. Pot fi afectaţi şi rinichii, vederea, membrele inferioare. Se impune un tratament imediat pentru a putea ţine sub control glicemia.
Pe lângă tratamentele şi terapiile recomandate de medic, o influenţă majoră o au mişcarea (mers pe jos timp de oră zilnic) şi regimul alimentar. Urmează o lungă călătorie a proaspătului pacient diagnosticat cu diabet, căci trebuie să îşi reorganizeze tot stilul alimentar. Cu toate acestea, unii experţi în nutriţie susţin că adoptarea în dietă a unor legume şi condimente care au efectul de a menţine glicemia în limitele normale este de mare ajutor pe termen lung.

Schinduf, ceapă, usturoi – utile în diabet

Cel mai cunoscut expert în plantele medicinale James A. Duke din SUA prezintă câteva legume şi condimente aparent banale dar cu mare efect pentru menţinerea nivelului de zahăr în sânge la cote optime în Farmacia verde, volumul apărut în România la editura All.

Schinduf (trigonella foenum-graecum)

”Jumătate din conţinutul unei seminţe este alcătuită dintr-o substanţă numită mucilagiu. Aceasta conţine şase compuşi care pot regla nivelurile de zahăr din sânge. De asemenea, schinduful creşte nivelurile de HDL-colesterol (colesterol bun) şi scade nivelul total de colesterol (prevenid în felul acesta bolile cardiovasculare care pândesc bolnavii de diabet) spune James A. Duke.

Ceapa (allium cepa) Ceapa este nelipsită din orice casă din România. Şi foarte iubită. Ce ar mai fi de spus despre ceapa? ”Ceapa a fost folosită din vechime pentru tratarea diabetului zaharat în Asia, Europa şi Orientul Mijlociu. În special, coaja de ceapă este una dintre sursele cele mai bune de ”quercetină”, substanţă care s-a demonstrat că ajută la ameliorarea problemelor de vedere asociate adeseori cu prezenţa diabetului cum ar fi retinopatia diabetică” spune expertul în plante medicinale. Sfatul lui este ca în supe, ciorbă să se fierbă ceapa în coajă pentru a putea beneficia de ”quercetină”, coaja fiind înlăturată când mâncarea este gata.

Usturoiul (allium saticum) – usturoiul la fel ca şi ceapa are capacitatea de a controla nivelurile de zahăr din sânge. Se recomandă a fi consumat cât mai crud şi cât mai des.

Fasolea şi frunzele de dafin bune pentru dieta diabet

Fasolea (phaseolus, diferite specii)
Un aliment foarte banal la români, fasolea vine în sprijinul bolnavilor de diabet. ”Multe studii demonstrează că prin consumul alimentelor bogate în fibre, în special fasolea boabe se reduce riscul creşterii zahărului în sânge după consumarea hranei şi se întârzie scăderea zahărului din sânge mai târziu, menţionându-se în felul acesta un nivel apropiat de cel dorit. Dacă aş suferi de diabet zaharat, aş mânca supă de fasole uscată” a menţionat James A Duke în volumul amintit.

foto 123RF.com

Deşi frunzele de dafin (laurus nobilis) le folosim pentru gust, ele au şi un efect pozitiv pentru diabetici. O jumătate de linguriţă de frunze de dafin mărunţite pot fi adăugate în mâncare. S-a demonstrat că frunzele de dafin ajută organismul să folosească insulina mult mai eficient în cantităţi reduse de 500 ml (aproximativ o jumătate de linguriţă).


Grăsimi bune în dietă diabet

Nucile de macadamia (macadamia, diferite specii) – alături de uleiul de măsline (cea mai renumită sursă de acizi graşi mononesaturaţi (MUFA) sunt şi nucile Macadamia. ”Conţin până la 59 la sută MUFA” spune Duke. În dieta împotriva diabetului sunt incluse şi avocado, fistic, alune caju, alune de pământ, nuci de Brazilia şi arahidele (arachis hypogaea) – întocmai ca şi boabele de fasole au capacitatea de a păstra scăzut nivelul de zahăr din sânge. Atenţie însă la cantitate căci sunt bogate în calorii, iar excesul ponderal este tocmai una dintre cauzele care duc la declanşarea diabetului.

foto 123Rf.com
Dietă diabet – ceai negru pentru insulină – reţetă

Dintre ceaiuri, se pare că ceaiul negru (camellia sinensis) are capacitatea de a reduce insulina (studii de laborator făcute în India pe animale).
Cum sună reţeta ceaiului menit să menţină insulina la cote optime a celui mai cunoscut expert în plantele medicinale James A. Duke:
”Există anumite condimente despre care cercetătorii arată că pot ajuta organismul să folosească mai eficient insulina. Printre acestea se numără frunzele de dafin, scorţişoara, cuişoarele şi turmericul.
Aş adăuga pur şi simplu un vârf sau două de cuţit din fiecare condiment într-o oală cu ceai negru şi aş lăsa la infuzat 10 minute şi aş lăsa să se răcească puţin. Se poate adăuga puţin coriandru şi chimion. Cercetările nu susţin prea mult folosirea ultimelor două, totuşi s-a dovedit că scad nivelul zahărului din sânge într-un fel sau altul. Aş pune şi puţin schinduf pe lângă cele două condimente.”

foto 123rf.com

foto 123Rf.com