De ce să citești etichetele produselor alimentare? Explică Oana Trifu

Cumpărați mâncare după ce citiți și să înțelegeți eticheta. Notați numele ingredientelor pe care nu le cunoaște-ți și documentați-vă.
07.06.2021 | Mădălina Drăgoi
De ce să citești etichetele produselor alimentare? Explică Oana Trifu
foto Shutterstock

Am dezbătut subiectul importanței citirii și înțelegerii etichetelor alimentelor cu Oana Trifu, expert în schimbarea stilului de viață, lifestyle blogger, absolvent al Facultății de Medicină și al cursului Food and Nutrition in Health and Wellbeing la Harvard Extension School în 2017.

 

CSÎD: Suntem grăbiți și stresați cu o mulțime de task-uri zilnce. Timpul este limitat, de unde să mai luăm timp și pentru citirea etichetelor și apoi pentru documentare pentru înțelegerea ingredietelor ce nu ne sunt cunoscute?

 Oana Trifu: Așa cum spunea Michael Pollan, un autor pe care îl prețuiesc și îl citez frecvent, magazinele s-au împânzit de produse comestibile și nu neapărat de mâncare.

Eticheta – un tablou al ceea ce veți consuma

CSÎD: Pe scurt, de ce este foarte important să știm ce semnifică etichetele?

Oana Trifu: E important să verificăm eticheta în primul rând pentru a ne asigura că ingredientele conținute de produsul pe care urmează să îl cumpărăm sunt cu adevărat benefice pentru corpul nostru. De multe ori consumăm calorii goale, fără o mulțime de nutrienți valoroși pentru corpul nostru, iar apoi ne întrebăm de ce nu funcționăm optim.

Info prețioase pe etichetă: data de expirare, nutrienții și numărul de porții recomandate

CSÎD: Cum să citim atent o etichetă?

Oana Trifu: Urmărim în primul rând termenul de expirare, ne asigurăm că produsul nu a fost uitat pe raft. Mai apoi, aruncăm o privire către numărul de porții zilnice din nutrienți, acel tabel la care nu se uită nimeni niciodată. Ne asiguram astfel că vom consuma o cantitate rezonabilă dintr-un aliment. Mă gândesc, de exemplu, la caserolele cu înghețată care ne ademenesc parcă să le consumăm până la ultimul strop deși într-o găletușa se găsesc cel puțin 4-5 porții din acest produs păcătos de gustos.

CSÎD: Ingredientele -unele au denumiri cunoscute, altele parcă scoase din manualul de chimie…

Oana Trifu: Lista de ingrediente este o altă oprire importantă pe etichetă. Aici de obicei urmăresc două aspecte: să nu găsesc în primele 3 ingrediente zahăr sau făină albă și să nu existe „suspecții de serviciu” deloc în această înșiruire.

Evitați alimentele bogate în glutamat, grăsimi trans în meniul zilnic

CSÎD: Ce sunt „suspecții de serviciu”?

Oana Trifu: Așa am botezat ingredientele asupra cărora, de-a lungul timpului, au planat suspiciuni legate de impactul pe care îl are consumul lor asupra corpului uman. De exemplu glutamatul, grăsimile trans (hidrogenate / parțial hidrogenate), nitriții de sodiu, dextroza, siropul de porumb, etc. Pe acestia îi ocolesc cât pot de mult, fără să dezvolt o obsesie legată de etichete. Cred cu tărie ca importantă este suma acțiunilor și alegerilor noastre și ca excepțiile ocazionale nu ne vor „aduce sfarșitul” (zâmbește).

Oana Trifu
Oana Trifu, expert în schimbarea stilului de viață, lifestyle blogger, absolvent al Facultății de Medicină și al cursului Food and Nutrition in Health and Wellbeing la Harvard Extension School în 2017