Ce beneficii au vinetele pentru sănătate? Sunt recomandate chiar de medici

Vinetele, deşi nu sunt atât de populare, au numeroase beneficii pentru sănătate. Iată câteva situaţii în care să nu le consumi.
Ce beneficii au vinetele pentru sănătate? Sunt recomandate chiar de medici
FOTO: 123rf.com / Vinetele: beneficii pentru sănătate

Vinetele sunt unele dintre puţinele legume mov pe care le găseşti în supermarket şi nu sunt tocmai populare în rândul consumatorilor. De exemplu, în Statele Unite nici nu se clasează în TOP 20 cel mai des vândute legume şi nici la noi nu cred că lucrurile sunt prea fericite. Noroc cu salata de vinete! Cel mai probabil, după ce descoperi care sunt exact beneficiile vinetelor, poate că se vor afla mai des pe lista de cumpărturi, mai ales că este extrem de uşor de incorporat în diferite preparate.

Vinetele, la capitolul nutriţie

128 de grame de vinete tăiate cubuleţe conţin doar 20 de calorii, dar oferă unii dintre cei mai importanţi nutrienţi. Antocianina, pigmentul care îi oferă nuanţa violet, are proprietăţi antioxidante aflate în strânsă legătură cu protejarea împotriva obezităţii şi inflamaţiilor. Un alt nutrient, care poartă numele de nasunină, este ideal pentru lupta împotriva radicalilor liberi şi protejarea celulelor împotriva deteriorării, a îmbătrânirii premature şi a afecţiunilor. Ştiţi de ce este un aliment extrem de important pentru creier? Pentru că luptă împotriva bolilor neurodegenerative ca Alzheimer.

Acidul clorogenic care se regăseşte în vânătă susţine imunitatea datorită activităţilor sale antimicrobiale şi antivirale. 128 de grame de vinete oferă 10% din necesarul zilnic de mangan, un mineral care ajută la producţia de colagen şi susţine sănătatea pielii şi oaselor. Această legumă asigură şi un consum de acid folic şi vitamina B, potasiu şi vitaminele C şi K.

Beneficiile vinetelor

Pe lângă antioxidanţii, nutrienţii şi fibrele pe care le asigură organismului, vinetele oferă protecţie împotriva bolilor de inimă, una dintre principalele cauze de deces, atât în rândul femeilor, cât şi al bărbaţilor. Antocianina ajută la reducerea hipertensiunii în cazul femeilor, dar totdată scade şi nivelul colesterolului LDL. O porţie de vinete de mărimea unei mingi de baseball conţine doar 5 grame de carbohidraţi, iar astfel susţine sănătatea sistemului digestiv. Totodată fibrele din vinete reglează nivelul glicemiei şi a insulinei şi ajută la scăderea în greutate. De exemplu, 128 de grame de vinete înseamnă jumătate dintr-o porţie de paste.

Vinetele fac parte din aceeaşi familie ca roşiile, ardeiul graş şi cartofii. Tom Bradly, de exemplu, evită această grupă de alimente din cauza compuşilor pe care îi conţine şi care poartă numele de alcaloizi, care se află în strânsă legătură cu inflamaţiile. Aşadar, dacă te confrunţi cu afecţiuni inflamatorii ca artrită reumatoidă sau osteoartrită, evită această grupă de alimente pentru a nu accentua simptomele. Totodată este bine de ştiut faptul că în momentul în ca vinetele sunt gătite, se reduce conţinutul de alcaloizi cu 40%-50%.

Ajută în procesul de slăbire. În special vinetele albe ajută la reducerea greutăţii datorită conţinutului scăzut de carbohidraţi şi calorii, esenţiale pentru managementul greutăţii. Indivizii supraponderali care-şi doresc să scape de kilogramele în plus sau cei care îşi doresc să menţină o greutate optimă pot adăuga vinetele în dieta lor.
 
Bogate în antioxidanţi. Antocianina, nasunina şi flavonoidele  sunt polinutrienţi şi antioxidanţi importanţi care se regăsesc în vinete, pentru a proteja sistemul de funcţionare a corpului, dar şi pentru a avea grijă de starea generală de sănătate.
 
Bogate în vitamina B. Vinetele sunt o sursă naturală de vitamina B, precum tiamină, niacină, B6 şi acid pantotenic care ajută corpul să utilizeze corespunzător grăsimea şi proteina şi, totodată, contribuie la funcţionarea corespunzătoare a sistemului nervos şi a sistemului imunitar.
 
Asigură sănătatea oaselor. Vinetele conţin o cantitate de minerale precum acid folic, mangan, vitamina K, magneziu, vitamina C şi cupru care ajută la întărirea oaselor şi asigurarea sănătăţii generale a oaselor. În urma consumului de vinete scade riscul de degenerare a oaelor şi osteoporoză. De asemenea, vinetele conţin o cantitate suficientă de fier şi calciu care ajută la reducerea şanselor de apariţie a osteoporozei.
 
Bune pentru digestie. Vinetele conţin numeroase fibre care ajută la digestie, reduc constipaţia, motiv pentru care sunt un element esenţial în orice dietă echilibrată.
 
Ideale pentru femeile însărcinate. Pentru că sunt bogate în minerale, vitamine şi alte proprietăţi nutriţionale, vinetele joacă unrol important în timpul sarcinii, atât pentru mamă, cât şi pentru făt. Sunt bogate în acid folic, iar acesta protejează fătul pe timpul sarcinii.
 
Previne anemie. Vinetele sunt o sursă bogată de fier care ajută la creşterea celulelor roşii în organism, iar astfel luptă împotriva anemiei şi deficitului de fier.
 
Previne diabetul. Vinetele sunt o sursă ideaşă de fibre solubile şi carbohidraţi care ajută la controlul şi prevenirea diabetului. Alimenele bogate în fibre şi carbohidraţi ajută la reglarea nivelului de zahăr în sânge şi absorbţiei de glucoză.
 
Menţine tensiunea arterială. Vinetele conţin cantităţi mari de calciu, magneziu, potasiu şi fosfor. Acest conţinut de minerale ajută la menţinerea echilibrului electroliţilor în corp.
 
Previne bolile cardiovasculare. Vinetele sunt bogate în vitaminele B1 şi B6, esenţiale pentru o bună funcţionare a organismului. Pentru că sunt bogate în potasiu, ajută la reglarea tensiunii arteriale. Deficitul de vitamina B1 duce la apariţia problemelor cardiovasculare, în timp ce vitamina B6 ajută la menţinerea sănătăţii sistemului nervos.