7 motive pentru care nu reușești să slăbești deși ești la cură. Explică dr. Șerban Damian

Un medic specialist în nutriție sportivă vorbește despre greșelile cele mai frecvente care duc la eșecul unui regim de slăbire.
24.06.2021 | Dragoi Madalina
7 motive pentru care nu reușești să slăbești deși ești la cură. Explică dr. Șerban Damian
Dr. Șerban Damian, foto arhivă

Pentru cei mai mulți dintre noi, procesul de slăbire este unul cu multe piedici și destul de greu. Internetul abundă de informații, diete și sfaturi care îți promit pierderea unui număr mare de kilograme, într-un timp foarte scurt. Deși ai impresia că faci totul ca la carte, kilogramele nu dispar, intervine frustrarea și întrebarea care rămâne una singură: „De ce nu reușesc să slăbesc?”.

Dacă ți-ai pus această întrebare s-ar putea să te confrunți cu una sau mai multe dintre situațiile de mai jos, care îți sabotează drumul spre silueta dorită. Dr. Şerban Damian, specialist in nutriție sportivă, ne explică unde greșesc cei mai mulți dintre noi și care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le facem atunci când vrem să slăbim.

Ai așteptări nerealiste privind durata eliminării kilogramelor în plus

Indiferent de numărul de kilograme pe care vrem să îl pierdem, un lucru este cert, vrem ca ele să dispară de pe o zi pe alta și uităm că slăbirea nu este un parcurs liniar, constant. Procesul de slăbire presupune și perioade de stagnare sau poate recâștigarea câtorva dintre kilogramele slăbite. Nu trebuie să te descurajezi, face parte din proces.

„Nu-ți propune să scapi în 2 zile de greutatea acumulată în 20 de ani. Chiar dacă de-abia aștepți să te bucuri de noua ta formă fizică, doar răbdarea te va ajuta să faci schimbări rezistente în timp. Dacă îți stabilești obiective realiste, de exemplu să slăbești 3-4 kg pe lună sau să reduci 500 kcal din consumul zilnic, îți va fi mai ușor să le duci la bun sfârșit. Nu te gândi la dietă ca la o perioadă de restricții extreme, după care nu te va mai interesa nimic, ci ca un proces de învățare și deprindere de obiceiuri bune.”, ne sfatuieste medicul nutritionist Şerban Damian.

Te concentrezi doar pe numărul de kilograme și nu pe numărul de centrimetri pierduți

În mod normal cel mai bun prieten în procesul de slăbire este cântarul. Însă cei mai mulți dintre noi fac o reală obsesie pentru acesta și ajung să se cântărească zilnic. Este adevărat că cel mai simplu mod să evaluezi cât ai slăbit este să te cântăresti, dar baza doar pe acesta.

„Poate ai scăzut în centimetri la talie, coapse sau brațe, iar hainele îți vin mai bine ori poate ai crescut în masă musculară și ți s-a redus cantitatea de țesut adipos. Pentru a descoperi cum s-a schimbat în timp compoziția ta corporală, adică raportul grăsime vs. mușchi, poți face câteva investigații:  adipometria cu sunete, analiza impedanței bioelectrice, analiza corporală 3 D. Rezultatele lor îți vor indica mai clar transformările prin care trece corpul tău în urma slăbitului.”, recomandă specialistul.

Faci mișcare, dar pierzi din vedere alimentația

Așa cum este normal sportul și dieta merg mâna în mâna. Cu toții știm cât de important este să avem un stil de viață activ nu doar pentru slăbit, ci și pentru starea ta generală de sănătate, dar în procesul de slăbire, lucurile stau ușor diferit. „Dacă vrei să elimini mai multe kilograme, acordă atenție și meniului tău, pe lângă orelor de fitness, alergare sau înot. Adesea, oamenii supraestimează numărul caloriilor arse în timpul efortului fizic și au senzația că pot mânca mult mai mult. Deși fac sport, ei cresc și cantitatea de alimente consumată, astfel că nu reușesc să slăbească. Alimentele nutritive, sățioase, combinate cu activitatea fizică făcută constant, te vor ajuta să pierzi în greutate în mod sănătos și să fii în formă.”, explică dr Şerban Damian.

Reduci prea mult cantitatea de calorii consumate

Când încep un proces de slăbire, cei mai mulți dintre noi,  fie își număra caloriile consumate, fie nu mănâncă suficient. Pe scurt se înfometează. Evident că dacă vrem să slăbim trebuie să fim în deficit caloric. Dacă însă se exagerează, s-ar putea să ai parte succes pe termen lung. „Într-adevăr, la început vei slăbi mai mult, dar foarte probabil nu îți vei putea menține dieta restrictivă și vei reveni la vechile obiceiuri, ceea ce se poate traduce chiar în kilograme în plus. Schimbările la nivelul metabolismului cauzate de restricția calorică excesivă îți pot sabota pe viitor capacitatea de a atinge și a menține greutatea dorită. Așadar, păstrează o abordare moderată când reduci din calorii și asigură-te că nu faci foamea.”, ne sfătuiește medicul nutriționist Şerban Damian.

Consumi multe alimente etichetate ca “sănătoase”, dar calorice

Rafturile magazinelor abundă de produse „sănătoase”, iar tentația de a le consuma fără măsura este una extrem de mare. „Biscuiții fără gluten, nucile și semințele, uleiul de măsline, brânzeturile și cremele vegane sunt prezentate ca fiind sănătoase, însă asta nu înseamnă că le poți consuma în cantități exagerate. O punguță de nuci și fructe uscate de 100 g, care se mănâncă foarte ușor, poate ajunge până la 500-600 kcal. Același lucru este valabil și pentru biscuiții din făină integrală, de exemplu, care chiar dacă au mai multe fibre decât unii din făină albă nu înseamnă că au automat și mai puține calorii. Un aliment poate fi nutritiv, bogat în vitamine și minerale, dar și caloric. Atenție, deci, la produsele cu multe calorii, indiferent de cât de naturale sunt ingredientele lor.”, susține doctorul nutriționist.

Urmezi diete extreme și excluzi anumite alimente sau categorii de alimente

La o simplă căutare pe internet, găsim zeci de dietă, multe dintre ele care arată cu degetul carbohidrații sau grăsimile, propunând reducerea lor pe motiv că îngrașă. „Niciun aliment nu îngrașă și nici nu slăbește în sine, contează alimentația per ansamblu și consumul caloric. Există un raport optim zilnic de macronutrienți de care corpul are nevoie pentru a funcționa optim. În general, pentru un adult, acesta este de 50% carbohidrați, 20% proteine, 30% grăsimi din necesarul caloric zilnic, însă procentele variază în funcție de sex, vârstă, etapă din viață, obiective și nivel de activitate fizică.

Limitarea excesivă a carbohidraților aduce după sine vine stări de oboseală și apatie, în timp ce lipsa grăsimilor bune poate contribui la apariția dezechilibrelor hormonale și deficiențe de absorbție a unor vitamine. Așadar, poți consuma orice fel de aliment, inclusiv dulciuri; doar micșorează porția sau servește-l mai rar decât înainte. Pune accentul pe mâncărurile hrănitoare și sățioase.”, ne sfătuiește specialistul în nutriție.

 

Apelezi la ceaiuri de slăbit, pastile sau alte „produse-minune”

Toți cei care vor să slăbească își doresc să existe o pilula magică și kilogramele să dispară ca printr-o minune și dacă se poate pentru totdeauna. „Oare dacă aceste ceaiuri „detox” și prafuri ar fi eficiente, chiar ar mai exista atâtea persoane care se chinuie să slăbească? Tot ce fac aceste produse este să-ți “slăbească” portofelul sau cardul, nu și kilogramele tale în plus.”, concluzionează Dr. Şerban Damian.

Indiferent de situația în care te regăsești, primul și cel mai important pas este să apelezi la un medic nutriționist pentru a primi un plan personalizat de slăbire, adaptat nevoilor tale calorice și care să nu-ți afecteze sănătatea.