4 moduri surprinzătoare în care mediul influenţează cât de mult mănânci

Mediul contează şi asta este adevărat în privinţa multor lucruri – inclusiv a mâncării pe care o consumăm.
4 moduri surprinzătoare în care mediul influenţează cât de mult mănânci

Mediul contează şi asta este adevărat în privinţa multor lucruri – inclusiv a mâncării pe care o consumăm. Există patru factor majori, pe lângă alimentele din farfurie, care afectează mărimea porţiile pe care le consumăm.

Odată ce acorzi mai multă atenţie modului în care aceste lucruri îţi influeanţează pofta de mâncare vei putea alege mai atent mediul care se potriveşte cel mai bine cu stilul tău de a mânca. 

1. Farfuriile mai mari (şi implicit porţiile) te fac să mănânci mai mult

Se spune că mâncăm cu ochii mai întâi şi în acest caz, ochii noştrii ar putea determina cât de mult mâncăm. Persoanele care folosesc farfurii mai mari ori sunt serviţi porţii mai mari, mănâncă mai mult decât ar mânca în mod normal. Motivul este un fenomen numit Iluzia Delboeuf potrivit căruia într-un cerc mai mare conţinutul din mijloc pare să fie într-o cantitate mai mică. Şi astfel, de obicei, în farfurii mai mari ne punem porţii prea mari.

Cercetătorii de la Universitatea Cambridge au analizat mai mult de 60 de studii şi au confirmat acest fenomen, iar cercetarea lor oferă o soluţie interesantă la această problemă: optaţi întotdeauna pentru farfurii mai mici. 

Nutriţioniştii sugerează să folosiţi farfurii mai mari doar în cazul salatelor şi a legumelor.

2. Altitudinea atenuează abilitatea de a simţi gustul

Atunci când călătoreşti cu avionul nu mănânci mai mult, dar dacă ştii exact modul în care altitudinea îţi afectează papilele gustative, o să faci alegeri mai sănătoase când zbori. În timpul zborului cu avionul papilele gustative devin amorţite din cauză că aerul uscat al aeronavei duce la uscarea mucoasei nazale iar presurizarea determină o lărgire a membranelor, doi factori care împiedică detectarea mirosului mâncării şi, astfel, savurarea deplină a aromelor acesteia. În plus, scade abilitatea de a percepe gustul sărat cu 20-30%, iar cel dulce cu 15-20%.

3. Muzica tare te determină să mănânci mai repede

Studii realizate încă din anii ̕ 80 arată că persoanele mestecă mai repede pe măsură ce creşte volumul muzicii, iar restaurantele folosesc această informaţie în avantajul lor.

Acelaşi lucru este valabil şi în cazul alcoolului. Un studiu din 2008 a arătat că muzica tare a influenţat consumul din baruri. Mai exact, cu cât este muzica mai tare, cu atât clienţii au tendinţa să bea mai mult şi mai repede. Oamenii de ştiinţă au două explicaţii pentru acest fenomen: una de natură biologică, potrivit căreia stimulul sonor ar antrena dorinţa de a bea. Cea de-a doua are o explicaţie pur socială: conversaţiile sunt îngreunate de muzica dată tare, drept urmare, persoanele  vorbesc mai puţin şi beau  mai mult.

În linişte şi fără distracţii, persoanele tind să consume porţii ai mici. Sunetul este doar unul dintre indicatorii fizici pe care ai îi foloseşti pentru a determina sentimentul de saţietate. Un studiu din 2016 realizat de o echipă de cercetători de la Brigham Young University a arătat că zgomotul pe care îl facem atunci când mestecăm ne scade pofta de mâncare. Persoanele care erau distrase de sunetul muzicii au mâncat mai puţin decât cele care au mâncat o linişte. Cercetătorii au descoperit că o persoană mănâncă semnificativ mai puţin dacă se concentrează pe sunetele pe care le face atunci când mestecă şi înghite.

4. Mâncatul social nu este alitatul tău

Cu cât eşti înconjurat de mai multe persoane, cu atât vei consuma mai multă mâncare decât în mod obişnuit. Un studiu care a analizat mâncat social coordonat ed John M, Castro de la Universitatea Georgia a demonstrat că porţiile consumate alături de o personă sunt cu până la 33% mai mari decât cele pe care le consumi singur. Mai mult, procentul creşte cu 47%, 58%, 69%, 72% şi 96% în cazul în care serveşti masa alături de două persoane, trei, patru, cinci, şase sau mai multe persoane.
 
Acest fenomen poat fi explicat prin faptul că multe persoane gustă din felurile de mâncare comandate de prieteni, potrivit unui studiu din 2012.  
 
Mesele alături de familie sunt mai mari, dar durează mai puţin timp. Pe de altă parte, mesele alături de prieteni sunt însoţite de comandarea unui meniu generos şi sunt mai lungi.
 
Acum poate te întrebi dacă în urma studiilor prezentate nu îţi mai rămâne decât să iei masa în tăcere, de una singură. Nici vorbă. Mesele alături de familie şi prieteni sunt cruciale pentru o viaţă sănătoasă şi fericită.
 
Acum  că eşti conştientă de modul în care toate aceste aspecte sociale ale unei mese îţi pot afecta apetitul poţi fi mai atentă în momentul în care iei masa în oraş alături de prieteni. Laura Manning, nutriţionist la spitalul Mount Sinai din New York este de părere că soluţie ar fi să consumi doar jumătate din mâncare şi să iei restul la pachet, acasă.