Volumul maxim de oxigen (VO2 max), un predictor al longevităţii

Acest test poate prezice eventuale probleme cardiovasculare. Află ce exerciţii trebuie să faci pentru îmbunătăţirea VO2 max!
17.05.2020 | Autor: Paula Rotaru
Volumul maxim de oxigen (VO2 max), un predictor al longevităţii

Testarea la efort cardio-pulmonar, care măsoară şi volumul maxim de oxigen sau capacitatea aerobă maximă, ar putea fi utilă în determinarea longevităţii unei persoane, potrivit unui studiu recent publicat în jurnalul Mayo Clinic Proceedings. Longevitatea depinde de numeroşi factori, precum sexul, valorile tensiunii arteriale, nivelul colesterolului, regimul alimentar, indicele de masă corporală, vârsta sau stilul de viaţă. Acestora li se adaugă acum şi volumul maxim de oxigen, un marker ce poate oferi detalii importante despre sănătatea sistemului cardiovascular.

„Volumul maxim de oxigen sau VO2 max se referă la cantitatea maximă de oxigen pe care o poţi folosi în timpul efortului fizic intens. Cu cât o persoană poate utiliza mai mult oxigen în timpul unei activităţi fizice, cu atât va face faţă mai uşor efortului”, scrie superfit.ro.

În cadrul noului studiu realizat de experţi de la Universitatea Eastern Finland, 59.000 de persoane cu vârste între 40 şi 69 de ani au fost testate prin diverse metode pentru a li se determina capacitatea maximă de efort. Ulterior, subiecţii au fost împărţiţi în grupe, în funcţie de rezultatele obţinute.

La 6 ani distanţă, experţii au analizat fişele medicale ale participanţilor la studiu şi au constatat că cei care înregistraseră rezultate slabe la testul VO2 max prezentau diverse afecţiuni cardiovasculare care pot cauza deces prematur.

Cum să îţi îmbunătăţeşti volumul maxim de oxigen

„Ar trebui să promovăm mai intens importanţa exerciţiilor fizice, precum aerobicul sau antrenamentul de rezistenţă. Sănătatea pe termen lung a populaţiei depinde de nivelul de mişcare. Cred că ar trebui introdus, în setul anual de analize, şi acest test de măsurare a volumului maxim de oxigen, ca indicator al stării generale de sănătate”, susţine Jari Laukkanen, autorul principal al studiului şi cardiolog la Universitatea Eastern Finland.

Pentru îmbunătăţirea parametrilor VO2 max şi, implicit, a stării de sănătate, sunt recomandate antrenamentele fizice de tip HIIT (High Intensity Interval Trening), intervale (alternarea alergării foarte rapide cu alergarea mai lentă), tempo (alergarea constantă) sau joggingul.

Astfel de exerciţii sunt benefice nu doar pentru sistemul cardiovascular, ci şi pentru sănătatea oaselor, a plămânilor şi a funcţiei metabolice.