Un nou sezon, un nou meniu, vă rog!

Când nu exista comerţ internaţional sau nu invetasem serele tehnologizate care să aducă laolaltă trecutul, prezentul şi viitorul culinar, oamenii mâncau alimente specifice sezonului în care trăiau. Am putea spune răspicat “primitiv!”, dar sigur mult mai sănătos.
Un nou sezon, un nou meniu, vă rog!

Când nu exista comerţ internaţional sau nu se inventaseră serele tehnologizate care să aducă laolaltă trecutul, prezentul şi viitorul culinar, oamenii mâncau alimente specifice sezonului în care trăiau. Am putea spune răspicat “primitiv!”, dar sigur mult mai sănătos.

Pentru că totuşi trăim în anii 2000 şi pentru că natura înseamnă şi evoluţie, ar fi impropriu să tânjim după modul de viaţă al strămoşilor noştri (cum am mai putea trăi fără avioane şi iphone?). Dar nu ne împiedică nimeni să facem un efort pentru a consuma, în proporţii mari, legume şi fructe de sezon. Şi, nu întâmplător, vă amintesc tocmai în aceste zile cu soare- a venit primăvara, ne-am bucurat de soare pentru vitamina D şi am discutat cu profesor doctor Mencinicopschi despre noul sezon şi “aurul verde”.

Când apar legumele de sezon?

„Deja au început să apară legumele de sezon. Iată, de exemplu în curând o să apară urzicile, lăurda, păpădia (pentru cei care o recunosc şi o preferă). De multe ori acestea sunt alimente uitate sau căzute în dizgraţie, deşi sunt de cea mai bună calitate, mai ales în această perioadă de trecere de la timpul rece la sezonul călduros”, ne-a mărturisit dr. Mencinicopschi.

Nu este tocmai o perioadă de relaxare pentru organismul nostru, bioritmul se schimbă într-un stres al tranziţiei de la rece la cald.

“Primăvara multe boli cronice devin active, cum ar fi ulcerul, reumatismele. Primăvara se manifestă şi anemia. De aceea, toate alimentele de sezon, deseori uitate, fac foarte bine. Usturoiul sălbatic şi uzicile au efect detoxifiant remarcabil, curăţă sângele, sunt antianemice”, a continuat dr. Mencinicopschi.

Dacă te-ai întrebat deja sub ce forme o să mănânci păpădia şi dacă te fereşti de un posibil gust ce te va ţine la distanţă, încearcă măcar o dată şi vei fi surprinsă: “frunza de păpădie nu e cu nimic mai prejos decât frunza de rucola din perspectiva gustului, apoi este şi un sprijin pentru bilă şi ficat”.

În categoria „extrem de benefic” de care ne-a vorbit dr. Gheorghe Mencinicopschi se încadrează şi cartofii noi care apar exact în această perioadă.

Întrebat dacă varianta supermarketului poate fi o alternativă de unde să ne procurăm legumele şi fructele (aici i-am amintiti cu precădere de căpşuni), dr. Mencinicopschi ne-a reconfirmat că ar fi cel mai bine să facem un efort şi să mâncăm fructele şi legumele exact în sezonul lor de apariţie; mai mult ar fi de preferat să le achiziţionăm (cât ne este cu putinţă) de la producătorii autohtoni.

Citeşte şi: Sfaturi pentru prevenirea şi tratarea bolilor de sezon II