Suplimentele alimentare: periculoase sau inofensive? Explică dr. Florin Ioan Bălănică

30.09.2020 | Autor: Paula Rotaru
Suplimentele alimentare: periculoase sau inofensive? Explică dr. Florin Ioan Bălănică

Suplimentele alimentare pe bază de plante, consumul și popularitatea acestora cresc exponențial în vremurile moderne. Automedicația, scăderea cantității de nutrienți din alimente, neîncrederea în actul medical, viața trăită pe fugă ne fac să apreciem „pilula” salvatoare.

Dar există oare realitate, știință și dovezi în spatele suplimentelor din plante? O industrie foarte ușor reglementată atrage oamenii din toate colțurile lumii, soluția fiind, aparent, ușoară, la îndemână și cu efecte reale.

Numai în America, producător important și consumator recunoscut de suplimente, creșterea vânzărilor din ultimii ani a atins un vârf istoric, aproximativ 10% pe an! Această creștere este oare benefică sănătății umane? Cum am ajuns să consumăm atât de multe suplimente „naturale”? Cât este marketing și cât realitate?

Răspunde la aceste întrebări dr. Florin Ioan Bălănică, MBA, CDN, PhDst Endocrinologie, Fondator al #MetodeiDrBălănică.

Suplimentele alimentare la început de toamnă: necesitate sau… modă?

Accesul facil la aceste suplimente, ideea că nu-mi pot face rău, chiar dacă nu-mi fac bine, ne face să fim ușor neatenți și să cumpărăm din rațiuni care nu au legătură uneori cu realitatea. Astăzi, suplimentele le găsim în farmacii, supermarket, pe internet, prin sisteme multi-level-marketing, peste tot. Consumăm pentru că așa vedem în mediul social din care facem parte, pentru că „mi-a scăzut imunitatea”, pentru că e la modă, repetitiv, an de an, chiar dacă vedem sau nu un efect real.

Vine toamna, temperatura scade, iar variațiile de temperatură sunt din ce în ce mai mari. Ce facem? Ne înfofolim și fuga la farmacie să ne suplimentăm, că așa este la modă și așa am văzut că fac mai mulți prieteni din grupul social din care facem parte.

În realitate, trebuie să recăpătăm adaptarea la mediu și să construim o bază corectă sănătății noastre, fundamentată pe alimentație, mișcare adaptată, managementul stresului și al compulsiilor de tot felul și apartenența la grupul social sănătos.

Trăim în mediu controlat și am pierdut adaptarea la mediu, corpul uman având nevoie de 3 săptămâni pentru a se adapta unei diferențe de temperatură de 4 grade. Noi experimentăm o diferență de mai mult de 4 grade de dimineață și până seara, iar corpul resimte acest lucru.

De ce este important să ne informăm?

  • Pentru că suplimentele asociază promisiunea menținerii unei stări bune de sănătate a organismului
  • Pentru că suplimentele reprezintă un obicei de consum
  • Pentru că accesul la ele este foarte ușor
  • Pentru că avem impresia că nu ne fac rău
  • Pentru că îmi doresc să ofer criterii științifice în ajutorul deciziei de consum

Ce sunt suplimentele alimentare

Ministerul Sănătății definește suplimentele astfel: preparate sub formă de tablete, capsule, drajeuri, pulberi sau lichide care au în compoziția lor macro- și micronutrienți și/sau alte substanțe comestibile, care sunt consumate în cantități definite, în mod suplimentar față de aportul alimentar obișnuit.

Este important să citiți eticheta produsului pe care intenționați să îl consumați, iar dacă aceasta nu vă convinge, puteți cere opinia unui specialist, medic de familie sau consultant în nutriție.

În principiu, suplimentele nu trebuie să aibă efecte adverse raportat la modul de administrare recomandat, beneficiile fiind mai mari decât riscurile.

Tipuri de suplimente alimentare

Suplimentele alimentare sunt de mai multe tipuri și utilități. De exemplu, vitamina D este importantă pentru oase puternice, în timp ce acidul folic scade riscul unor defecte congenitale, iar acizii graşi Omega 3 din uleiurile produse din peşte sau din in pot ajuta în cazul persoanelor care se confruntă cu boli de inimă.

Cum alegi sănătos? Simplu, mergi la un specialist să ți le recomande, dacă ai nevoie. Suplimentele nu pot înlocui alimentația sănătoasă, ci o pot succeda, atunci când este cazul.

Tipuri de suplimente în diverse etape ale vieții: copii, adulți și seniori

  • Vitamine și elemente minerale
  • Proteine pure sau sub formă de concentrate proteice, izolate proteice și hidrolizate proteice, aminoacizi și amestecuri ale acestora
  • Uleiuri alimentare considerate dietetice (de exemplu: uleiuri din germeni de semințe de cereale, uleiuri din ficat de pește) și acizi grași polinesaturati esențiali
  • Fosfolipide – lecitine, cefaline, serinfosfatide, inozitolfosfatide
  • Fibre alimentare până la cantitatea de 24 g/zi
  • Produse și lapte pentru copii, indiferent de vârsta de administrare, dar fără indicații terapeutice; lapte cu cereale sau fructe
  • Suplimente cu indicație osteoarticulară pentru femei și seniori
  • Produse pentru slăbit și pentru menținerea greutății corporale, fără indicații terapeutice
  • Probiotice, prebiotice, simbiotice – alimente funcționale care reglează flora microbiană intestinală
  • Produse pentru sportivi care conțin vitamine, elemente minerale, proteine, hidrolizate proteice, aminoacizi, glucide ușor asimilabile, acizi grași esențiali și alți nutrienți cu rol în susținerea efortului sportiv, în refacerea post-efort, în dezvoltarea și menținerea masei musculare

Suplimentele pot interfera cu starea de sănătate sau cu administrarea de medicamente?

Răspunsul este DA! De exemplu, vitamina K poate reduce efectele medicamentelor de diluare a sângelui; sunătoarea poate interfera cu antidepresivele şi pilulele contraceptive.

Antioxidanții, cum ar fi vitaminele C şi E, ar putea reduce eficacitatea unor medicamente folosite în chimioterapie pentru patologiile oncologice

Unele ingrediente pe care le găsim în suplimentele alimentare sunt adăugate în ultimul timp și în alimente, precum cerealele pentru micul dejun şi o serie de băuturi. De aceea, e posibil să acumulăm din aceste substanțe mai mult decât avem nevoie, ceea ce nu poate fi bine pentru sănătatea noastră.

De exemplu, prea multă vitamina A poate provoca dureri de cap şi leziuni hepatice şi poate cauza unele defecte congenitale.

Excesul de fier cauzează greaţă, vărsături şi poate dăuna ficatului şi altor organe.

Este contraindicat să luăm suplimente alimentare pentru a trata o afecţiune de sănătate pe care am diagnosticat-o singuri, fără a consulta specialist.

Nu este recomandat să luăm suplimente în locul medicamentelor prescrise sau în combinaţie cu acestea, fără aprobarea medicului.

În plus, atunci când suntem programați pentru o procedură chirurgicală, indiferent de tipul ei, este important să îi spunem medicului ce suplimente alimentare luăm.

„Natural” nu înseamnă întotdeauna sigur. Siguranţa unui supliment depinde de multe aspecte, cum ar fi modul în care acesta funcţionează în organism, felul în care este preparat şi doza utilizată.

Dacă te gândești să iei suplimente alimentare, ia în calcul următoarele:

  • Cunoaște-te pe tine și nevoile tale
  • Setează corect nutriția
  • Adaptează mișcarea funcțională
  • Învață să trăiești cu stresul și adoptă strategii de management al acestuia
  • Integrează-te în grupul social corect
  • Gândește-te la motivul suplimentării (vârstă, deficitul unui nutrient, performanță sportivă, sex etc.)

Nu în ultimul rând, cere opinia unui medic!

Sfecla, 4 beneficii de necontestat
Sfecla, 4 beneficii de necontestat