Pledoarie împotriva alimentelor gătite

Alimentele crude sunt pline de enzime care încurajează viaţa, de vitamine active, de minerale, de proteine şi de alte microsubstanţe nutritive.
Autor: Iulia Pocol
Pledoarie împotriva alimentelor gătite

Toate alimentele crude şi seminţele încolţite reprezintă cea mai sănătoasă variant de hrană din tot ceea ce ne înconjoară. Alimentele crude sunt pline de enzime care încurajează viaţa, de vitamine active, de minerale, de proteine şi de alte microsubstanţe nutritive.

Prin fierberea, înăbuşirea, coacerea, călirea, prăjirea în ulei sau la grătar, pasteurizarea sau conservarea alimentelor, substanţele nutritive sunt degradate, iar enzimele sunt distruse integral; practiv, toate proprietăţile care menţin sănătatea dispar.

Gătirea nu le sporeşte deloc alimentelor valoarea nutritivă. Temperatura ridicată face ca 85% dintre substanţele nutritive să devină indisponibile şi distruge în totalitate enzimele.

Distrugerea enzimelor

Prin gătirea hranei, enzimele sunt distruse în întregime. Studiile au arătat că atunci când alimentele sunt încălzite la o temperatură de peste 42 grade C timp de aproximativ 20 de minute, toate enzimele din hrana respectivă sunt distruse complet şi definitiv.

Pierderea proteinelor

Procesul de preparare a alimentelor nu distruge numai enzimele, ci şi proteinele. Cele mai multe proteine sunt distruse sau transformate în variante greu de digerat. Studiile au ajuns la concluzia că gătirea alimentelor la 205 grade C (temperatura medie la care se pregăteşte carnea) a general o scădere însemnată (de patru până la 30 de ori) a proteinelor solubile din bucăţile de carne analizate.

Mulţi dintre noi consideră carnea principala sursă de proteine, dar adevărul este că probabil beneficiem de o cantitate foarte mică din acele proteine, ca urmare a temperaturii ridicate la care este preparată.

Pierderea vitaminelor

Ca şi cum pierderea enzimelor şi a proteinelor nu ar fi suficientă, în procesul de gătire sunt afectate şi vitaminele. Deşi temperatura ridicată nu distruge toate vitaminele, studiile ştiinţifice au demonstrat faptul că activitatea acestora este foarte mult diminuată.

Se estimează că nu mai puţin de 50% din vitaminele B se pierd prin procesul de gătire. Unele dintre vitaminele B sunt diminuate chiar mai drastic. De exemplu, tiamina (B1) se poate pierde chiar în proporţie de 96%, dacă hrana este fiartă timp îndelungat.

În mod identic, prin gătire, biotina se poate pierde în proporţie de până la 72%, acidul folic până la 97%, iar vitamina C până la 80%.

De fapt, unul dintre cei mai importanţi cercetători în acest domeniu, dr. Viktoras Kulvinskas, în cartea sa, „Survival Report into 21st Century” (Raport de supravieturire in sec.21), ne avertizează asupra distrugerii în proporţie de aproximativ 85% a substanţelor nutritive prin procesul de gătire.

Cu alte cuvinte, atunci când consumăm hrană gătită, beneficiem doar de 15% din valoarea ei nutritivă, un procentaj şi mai mic de proteine şi 0% enzime.

„Subiecte fierbinţi”

Nici consumul alimentelor fierbinţi nu aduce vreun beneficiu funcţiilor organismului. Acest fapt poate cauza alte probleme legate de enzime. De exemplu, cercetătorii au arătat că este foarte probail să se producă deranjamente stomacale atunci când consumi băuturi fierbinţi.

De asemenea, alimentele fierbinţi induc riscul apariţiei unor probleme ale gingiilor, a unor răni ale mucoasei bucale şi ale limbii, precum şi a cancerului de esofag.

Să alegem crudităţile

Când doreşti să găteşti ceva, dacă este posibil, încearcă mai degrabă să încălzeşti alimentele, decât să le fierbi.

De exemplu, este evident faptul că trebuie să fierbi puţin ingredientele dacă vrei să faci o supă. Dar poţi totuşi să rămâi pe tărâmul crudităţilor. După ce supa este gata şi bună de mâncat, poţi să adaugi diferte legume proaspete, crude, chiar înainte de a o pune în farfurie. În acest mod, poţi savura o supă fierbinte asigurându-te că beneficiezi în acelaşi timp de porţia substanţială de crudităţi (legume nefierte deloc), introduse în supă.

Alimente care încălzesc

Un sfat util care te va ajuta să renunţi la gătit este acela de a include în meniu cât mai multe alimente care încălzesc organismul, chiar dacă sunt crude, calde sau reci.

De exemplu, scorţişoara, usturoiul, ghimbirul sau germenii de quinoa sunt condimente care încălzesc. În acelaşi timp, aceste alimente au un rol important în organismul nostru, ajutând la circulaţia sângelui şi la relaxarea organelor.

5 meniuri sănătoase pentru vară
5 meniuri sănătoase pentru vară