Nici o casa fara morcovi

Ii sunt dedicate festivaluri, exista o "capitala" a lor (Holtville, California), au chiar si un muzeu. Dupa cartofi sunt cea mai populara leguma din lume. Nu sunt doar portocalii, ci si albi, mov, galbeni, rosii sau negri. Ne ajuta sa ne mentinem sanatate
Nici o casa fara morcovi
Nici o casa fara morcovi

Mereu suntem sfatuiti sa invatam din greseli si sa invatam lucruri bune de la toti cei cu care intram in contact, chiar daca sunt mai mici decat noi. Spre exemplu, putem invata lucruri foarte bune si de la… iepuri, acestia fiind cunoscuti pentru apetitul lor crescut pentru morcovi. Aceasta leguma cu rang de super aliment ajuta mai mult decat am fi tentati sa credem. Sunt gustosi, usor de mancat (chiar si la birou), au putine calorii (100 g au 45 calorii), contin vitaminele A, K, C, B6, B1, B3, B9, fibre, potasiu, magneziu, fosfor, mangan. Morcovii sunt o buna sursa de antioxidanti si cea mai bogata sursa vegetala de caroteinoizi (pigmenti colorati ai plantelor care dau culoare: rosu la rosie, portocaliu la morcov, galben la dovleac etc.). S-a demonstrat ca acesti pigmenti protejeaza organismul impotriva bolilor cardiovasculare, a cancerului si ajuta la mentinerea bunei vederi, in special a vederii nocturne.

Ajuta la fortificarea organismului
S-a mai demonstrat ca femeile care adopta in dieta caroteinoizi isi micsoreaza cu 20% riscurile de a face cancer la san in perioada postmenopauza. Atat copiii, cat si femeile si barbatii sunt sfatuiti sa consume morcovi. Iata cateva motive puternice – cei care si-au insusit acest obicei prezinta cu 50% mai putine riscuri de a se imbolnavi de cancer al vezicii, cervixului, prostatei, colonului, laringelor si esofagului. Un alt studiu a demonstrat ca prin consumarea unui singur morcov pe zi putem injumatati riscurile de a face cancer la plamani. De asemenea, caroteinoizii ne ajuta sa pastram nivelurile glucozei si al colesterolului din sange la cote optime. Deoarece sunt bogati in vitamina A, iar fumul de tigara produce deficiente ale acestei importante vitamine, morcovii le sunt recomandati si fumatorilor si celor care se expun indelungat la fum de tigara.

Falcarinolul si sanatatea colonului
Morcovii mai contin si un fitonutrient foarte important, care ne scuteste de multe neplaceri legate de starea de sanatate. Falcarinolul lupta impotriva malignizarii celulelor colonului. Cum s-a constatat? Simplu. S-a efectuat un test pe trei grupuri de cobai care prezentau leziuni precanceroase ale colonului. O parte din ei au primit morcovi deshidratati sau inghetati (care contineau falcarinol) sau un supliment pe baza de falcarinol. Dupa 18 saptamani, leziunile precanceroase ale animalelor care au primit morcovi sau suplimente alimentare cu falcarinol s-au micsorat, spre deosebire de cei care nu au consumat acest tip de hrana si carora leziunile li s-au marit progresand spre stadiul de tumoare.

Excesul, nerecomandat
Masura este cheia tuturor lucrurilor. Niciodata nu este bine sa ducem totul la extrem. Chiar si consumul excesiv de legume sau fructe-minune poate fi daunator. Spre exemplu, daca mancam in exces legume ce au caroten, acest lucru se va vedea pe pielea noastra care va deveni galben-portocalie. Cum alegem morcovii potriviti? Trebuie sa fie tari, netezi, relativ drepti si sa aiba coaja lucioasa. Este de preferat sa consumam morcovi crescuti natural, fara ingrasaminte chimice.

Supa de dovleac cu ghimbir
Ingrediente:
* 1 l amestec de legume din borcan
* 200 g dovleac n 100 g morcovi taiati mari n 50 g ghimbir
* unt n 1/8 l lapte de cocos

Mod de preparare:
Amestecul de legume se incinge in unt. Se adauga si ghimbirul. Deasupra se pun bucatile de morcov si dovleacul. Se pune apoi totul in apa suficienta, la foc mic. Se adauga sare, piper si putina menta. Se lasa la scazut si apoi se toarna laptele de cocos. La final, supa se poate pasa, pentru un aspect mai imbietor.

Dulcea aroma a dietei de succes
Dulcea aroma a dietei de succes