Mâncăm sau nu cojile de seminţe? Riscuri la care ne expunem

Iată câteva motive pentru care nu ar trebui să mănânci cojile de seminţe.
Mâncăm sau nu cojile de seminţe? Riscuri la care ne expunem
FOTO: shutterstock / Mâncăm sau nu cojile de seminţe? Riscuri la care ne expunem

Seminţele de floarea soarelui sunt bogate în grăsimi, proteine, vitamine şi minerale. Sunt o gustare delicioasă şi pot fi folosite chiar şi în salate sau la micul dejun. Când eram mici, ne era destul de dificil să le cojim, motiv pentru care de cele mai multe ori le mâncam cu tot cu coajă. Însă, cât este de sănătos acest lucru?

Nu ar trebui să mănânci coaja de la seminţe

Seminţele au o coajă neagră care menţin în interior un sâmbure. Acesta este cel care se poate consuma, fiind uşor de mestecat şi având o textură şi aromă uşor uleioasă. În general, seminţele sunt prăjite, sărate, iar din acest motiv multe persoane sunt tentate să le consume cu tot cu coajă. La rândul ei, coaja este tare, fibroasă şi dificil de mestecat, iar pentru organism este greu să o digere.

Riscuri de sănătate la care te expui

Nu este niciun pericol dacă din greşeală înghiţi coaja de seminţe însă, în cantităţi mari, aceste coji pot produce un blocaj în tractul intestinal care poate reprezenta un real pericol. Cojile de seminţe se colectează în intestinul mic sau mare şi formează o masă care poate produce constipaţia şi dureri intestinale. Mai mult, pentru că au o formă ascuţită, acestea pot zgâria gâtul atunci când sunt înghiţite

Miezul, mult mai nutritiv

Miezul seminţelor de floarea soarelui este bogat în grăsimi şi proteine. De asemenea sunt o sursă ideală de vitamine, minerale şi antioxidanţi. Antioxidanţii sunt compuşi care protejează celulele şi ADN-ul împotriva stresului oxidativ şi poate reduce riscul de afecţiuni ca bolile cardiovasculare.

28 de grame de miez de seminţe de floarea soarelui conţin:

  • Calorii: 165
  • Proteine: 6 grame
  • Carbohidraţi: 7 grame
  • Fibre: 3 grame
  • Grăsimi: 14 grame
  • Vitamina E: 37% din necesarul zilnic recomandat
  • Seleniu: 32% din necesarul zilnic recomandat
  • Fosfor: 32% din necesarul zilnic recomandat
  • Mangan: 30% din necesarul zilnic recomandat
  • Vitamina B5: 20% din necesarul zilnic recomandat
  • Acid folic: 17% din necesarul zilnic recomandat

Uleiul din sâmburele de floarea soarelui este bogat în special în acid linoleic şi acizi graşi omega-6 care ajută la menţinerea membranelor celulare.