Jurnalul unei pofticioase mereu la dieta VI

Pe sistemul cate bordeie, atatea obiceie, putem vorbi despre cate "slabituri", atatea mituri.
Jurnalul unei pofticioase mereu la dieta VI
Jurnalul unei pofticioase mereu la dieta

Pe sistemul cate bordeie, atatea obiceie, putem vorbi despre cate "slabituri", atatea mituri. Imposibil sa nu banuiti la ce ma refer, daca macar o data ati tinut dieta si ati anuntat acest lucru in stanga si-n dreapta, sa stie lumea macar ca va straduiti. A aparut atunci un alt surplus, cel de sfaturi. Ati auzit ca tot ce se mananca seara ingrasa cat toate alimentele consumate intr-o saptamana, ca daca vreti sa fiti trasa prin inel trebuie sa beti cel putin o fantana, ca trebuie sa va feriti ca de necuratul de orice e chiar si putin dulce sau are cea mai minuscula urma de grasime. Mai slabiti-ne cu aceste neadevaruri…

Poate cel mai cel dintre toate este „Mancatul dupa ora 20 ingrasa ceva de speriat”. Greu de spus cui trebuie sa-i multumesc pentru ideea acestei afirmatii care m-a chinuit seri la rand, pana cand mi-am zis ca asa nu se poate, ce-o fi, o fi. Si a fost bine. Am mancat la 21, cateodata si la 22, dar asta nu m-a impiedicat sa ma subtiez pe zi ce trecea. Explicatia initiatoarei, oricine ar fi ea, este ca organismul nostru va stoca mai usor grasimile pentru ca la acea ora nu mai exista niciun fel de activitate. Nu e chiar asa au anuntat si expertii de la Centrul de Nutritie din Cambridge care au luat sute de voluntari le-au dat intr-o saptamana un pranz bogat si o cina saraca si tarzie, iar in urmatoarele 7 zile, invers. Nici o schimbare in „depozitarea” grasimilor. Credeti-ma pe cuvant, nu CAND mancam este important, ci CAT mancam in 24 de ore.

Un alt mit caruia i-am cazut victima, pe sanatatea mea, este „Fara pic de grasime in alimentatie”. Si am inceput sa ciopartesc drastic pieptul de pui pe care il aruncam pe gratar, pana nu mai ramanea urma de grasime pe el, ori sa mananc doar iaurt cu 0,1% grasime si sa ma rog in timp ce asteptam la coada la casa si analizam silfidele de la alte randuri, sa scoata pe piata unul si mai dietetic. Ori organismul meu avea socotelile lui. Stia una si buna: o treime dintre calorii ar trebui sa ii vina din grasimi, iar cu ajutorul lor sa produca energia, sa repare tesuturile, sa transporte vitaminele A, D, E si K in intregul corp. In plus, grasimile ne induc mai repede senzatia de satietate, iar daca le eliminam, vom simti foamea mai mereu.

Feriti-va si de… afirmatii precum „exercitiile fizice facute pe stomacul gol ard mai repede grasimile” – in realitate atunci cand facem miscare, corpul nostru consuma grasimile si carbohidratii pe care le-am mancat recent, asa ca, daca sarim peste masa, nu va avea ce arde, si nu credeti nici ca „grepfrutul este fructul care arde imediat grasimile” – ridicol, spun expertii americani care precizeaza ca nu exista enzime care ard grasimile; a existat un singur studiu care a sustinut ideea, dar a fost pe un esantion extrem de mic si se zvoneste ca cei din industria citricelor l-au sponsorizat.

„Cine vrea sa slabeasca, neaparat sa bea minimum 2 litri de apa”, zice o vorba nu din batrani, ci din tinerele dornice de slabit. Am urmat-o si nu-mi pare rau, caci pana la urma hidratarea e un lucru minunat, insa nu are nici o legatura cu pierderea in greutate. Da, daca pana la regim ai baut numai sucuri si ceaiuri indulcite, inlocuirea lor cu apa duce la slabire. Dar faptul ca bei pahare de apa fara numar nu ajuta silueta. Vom avea burta plina si o oarecare senzatie de satietate, insa nu trebuie sa uitam ca foamea nu este o simpla functie a stomacului – corpul „striga” dupa substantele nutitrive din alimente, asa ca faptul ca ne-am umplut cu apa nu ne va ajuta pentru multa vreme.

Ar mai fi si „Uita ca gustul dulce a existat vreodata”. Misiune imposibila pentru mine. Si inutila. Sa ii interzici unei persoane aflate la dieta sa nu consume NIMIC dulce este cel putin aberant, spun nutritionistii americani. Tot secretul este sa citim cu atentie etichetele si sa vedem cat e zahar adaugat si cat zahar care era continut de aliment in mod natural. De exemplu, multi dintre cei aflati la regim fug de compoturi, insa le uita pe cele cu mentiunea „fara zahar adaugat”, care sunt la fel ca si fructele pe care le consumam oricum. Pentru mine raman sfinte ciocolata neagra cu cel putin 70% cacao si mierea (o lingurita pe zi). Incearca-le, astept un „asa e” pe andra.nastase@mpg.ro.

Foto: NORTHFOTO

Ciresele, mai tari ca aspirina!
Ciresele, mai tari ca aspirina!