Iaurt grecesc versus iaurt obişnuit: care este mai sănătos?

Află care este cea mai sănătoasă alegere dintre iaurtul grecesc şi iaurtul obişnuit.
24.06.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Iaurt grecesc versus iaurt obişnuit: care este mai sănătos?
FOTO: shutterstock / Iaurt grecesc versus iaurt obişnuit: care este mai sănătos?

Iaurtul este un produs lactat fermentat care şi-a câştigat popularitatea în întreaga lume. În ultimii ani, iaurtul grecesc a câştigat şi el teren în rândul iubitorilor pentru un stil de viaţă sănătos. Atât iaurtul obişnuit, cât şi cel grecesc conţin nutrienţi de calitate care oferă multiple beneficii pentru sănătate, dar care sunt, de fapt, diferenţele dintre cele două şi pe care ar trebui să-l alegem?

Cum sunt produse?

Atât iaurtul obişnuit, cât şi iaurtul grecesc sunt produse lactate fermentate, alături de smântână şi chefir. Produsele lactate fermentate sunt obţinute din transformarea lactozei în acid lactic prin folosirea anumitor culturi bacteriene. Mai exact, ambele produse sunt obţinute din aceleaşi ingrediente: lapte proaspăt, Streptococcus thermophilus şi Lactobacillus bulgaricus. Cu toate astea, gustul şi valorile nutriţionale diferă.

Iaurtul obişnuit

Iaurtul obişnuit se obţine în urma încălzirii laptelui, se adaugă bacteriile sănătoase şi se lasă la fermentat până când se atinge un pH acid de 4.5. Mai apoi, după ce se răceşte se adaugă alte ingrediente precum fructele. Produsul final are o consistenţă fină, cremoasă şi poate fi consumat fie cu linguriţa, fie se poate bea. În general, iaurtul obişnuit este mai dulce decât iaurtul grecesc.

Iaurtul grecesc

Iaurtul grecesc, cunoscut ca fiind un produs mai concentrat, se obţine prin eliminare altor lichide din iaurtul obişnuit. Pentru că procesul de strecurare reduce volumul total, iaurtul grecesc are nevoie de mai mult lapte faţă de iaurtul obişnuit. În mod normal, iaurtul este strecurat de trei ori prin plase din material pentru a se obţine textura dorită. Metodele moderne de producţie folosesc centrifuga pentru a obţine acelaşi efect. Pentru că o mare parte din lichid este îndepărtat, iartul grecesc este mai gros faţă de iaurtul obişnuit, iar motivul pentru care este mai scump este pentru că necesită o cantitate mai mare de lapte.

Valori nutriţionale

Iaurtul obişnuit şi iaurtul grecesc au un profil nutriţional diferit. Aşadar, iată o comparaţie a celor două, cu un conţinut scăzut de grăsime şi la un gramaj de 245g.

  • Calorii: Iaurtul obişnuit conţine 154 calorii, în timp ce iaurtul grecesc conţine 179 calorii
  • Carbohidraţi: Iaurtul obişnuit conţine 17g de carbohidraţi, în timp ce iaurtul grecesc conţine 10g de carbohidraţi
  • Zahăr: Iaurtul obişnuit conţine 17g de zahăr, în timp ce iaurtul grecesc conţine 9g de zahăr
  • Proteine: Iaurtul obişnuit conţine 13g de proteine, în timp ce iaurtul grecesc conţine 24g de proteine
  • Grăsime: Iaurtul obişnuit conţine 4g de grăsime, în timp ce iaurtul grecesc conţine 5g de grăsime
  • Calciu: Iaurtul obişnuit conţine 34% calciu din necesarul zilnic recomandat, în timp ce iaurtul grecesc conţine 22% din necesarul zilnic recomandat
  • Sodiu: Iaurtul obişnuit conţine 7% sodiu din necesarul zilnic recomandat, în timp ce iaurtul grecesc conţine 4% din necesarul zilnic recomandat

Ambele iaurturi sunt surse excelente de magneziu, vitamina B12 şi iodină

Beneficii similare pentru sănătate

Atât iaurtul grecesc, cât şi iaurtul obişnuit conţin numeroase beneficii pentru sănătate, datorită probioticelor şi a proteinelor.

Bogate în probiotice. Probioticele sunt bacterii prietenoase care se regăsesc în alimente fermentate precum iaurtul. Acestea ajută sănătatea digestivă prin echilibrul microbiomului tractului gastrointestinat, care poate reduce riscul de inflamaţii şi apariţie a anumitor boli. Câteva studii sugerează că un microbiom echilibrat poate stimula şi/sau modula sistemul imunitar şi, totodată, protejează împotriva alergiilor, diareei, depresiei şi diabetului de tip 2.

Potrivite pentru persoanele cu intoleranţă la lactoză. Persoanele care au intoleranţă la lactoză se pot confrunta cu simptome digestive care produc disconfort precum balonare şi diaree, atunci când consumă produsele lactate. În schimb, pot tolera iaurtul pentru că probioticele sprijină digestia lactozei.

Protejează sănătatea inimii. Iaurtul poate îmbunătăţi factorii de risc ai bolilor de inimă, inclusiv hipertensiunea şi colesterolul. Produsele lactate fermentate sunt asociate riscului scăzut de blocare a arterelor.

Sprijină scăderea în greutate. Cercetările asociază iaurtul cu scăderea în greutate, deoarece probioticele accelerează proporţionarea bacteriilor sănătoase, care contribuie la controlul greutăţii şi distribuirea grăsimii. Pentru că are un conţinut mare de proteine, se diminuează astfel consumul caloric.

Iaurt grecesc sau iaurt obişnuit: pe care îl alegem?

Atât iaurtul grecesc, cât şi iaurtul obişnuit sunt alimente dense în nutrienţi şi sunt gustări excelente în dietă. Dacă eşti în căutarea unui aliment care să îţi ofere mai multe proteine, atunci iaurtul grecesc este răspunsul. În schimb, iaurtul obişnuit cu puţine grăsimi poate fi ideal pentru o persoană care este atentă la caloriile pe care le consumă. Pentru că ambele variante sunt sănătoase, trebuie doar să o alegi pe cea care se potriveşte nevoilor stilului tău alimentar.

Cel mai nou articol Video: