Fii sănătoasă şi în formă cu legume şi fructe colorate de toamnă!

Orientaţi-vă către vinete, gogoşari, lămâi, cătină, păstârnac, spanac, măsline.
18.10.2020 | Autor: Paula Rotaru

Este toamnă, un prilej excelent pentru a ne lua doza de vitamine, minerale şi antioxidanţi atât de necesară pentru a ne pregăti organismul pentru sezonul rece. Profitaţi din plin de ofertele de legume şi fructe din pieţe şi alegeţi diversitatea. Cu cât mai multe culori în farfurie cu atât mai bine. 

Indiferent de culorile ce predomină în garderoba voastră, în coşul de cumpărături încercaţi să aveţi cel puţin 5 culori tari: verde, roşu, mov, portocaliu, galben şi nonculoarea alb.

Am făcut o selecţie şi îţi dăm toate motivele şi câteva idei numai bune pentru a impresiona virusurile de sezon dar care să vă ţină departe şi de infecţii.

Galben

Vedeta este cu siguranţă lămâia. În ultima perioadă, kilogramul este din ce în ce mai scump (între 12-18 lei în pieţele şi supermarketurile din Capitală), echivalentul a 6, 7 kg de cartofi.  Dar rolul său în combatarea răcelii şi gripei este imbatabil.

Iată cum poţi elimina febra: pune sucul de la o lămâie şi miere la o ceaşcă de apă caldă. Se bea câte puţin.

La fiecare două ore se bea o altă ceaşcă până când temperatura corporală devine normală.

Infecţiile gurii se pot trata dacă stoarcem suc de lămâie în apă şi facem gargară de trei ori pe zi. Sucul de lămâie ajută la combaterea oboselii, iar respiraţia se menţine proaspătă dacă după fiecare masă se mestecă o felie de lămâie.

Ananasul accelerează digestia şi metabolismul.

Verde

Castravetele curăţă şi înfrumuseţează pielea. Când mâncăm un castravete, este ca şi cum am bea o cană de apă. 96% din greutate este apă.

Măslinele – au efect laxativ datorită conţinutului de ulei, apă şi fibre.

Avocado asigură 23% din necesarul de vitamina E, cu 13% mai mult magneziu, cu 16% mai mult potasiu şi cu 48% mai multă vitamina K. Astfel, persoanele care obişnuiesc să consume avocado au un nivel mai crescut de grăsimi „bune” în sânge în comparaţie cu cei care nu includ fructul în dietă, chiar dacă aportul de calorii în cazul ambelor grupuri este acelaşi.

Mai mult decât atât, avocado este foarte bun în curele de slăbire: s-a constatat că indicele masei corporale, circumferinţa taliei în cazul celor care mănâncă avocado sunt mai mici.

Salata verde asezonată doar cu suc de lămâie şi o linguriţă de ulei de măsline ar fi excelent să fie prezentă măcar de 3 ori pe săptămână.

Spanacul protejează retina şi ajută la buna funcţionare a sistemului muscular.

Roşu

Două pahare de suc de roşii pe zi întăresc oasele şi ţin osteoporoza la distanţă, informează oamenii de ştiinţă canadieni.

Nu ocoliţi nici sucul de sfeclă roşie, este bogat în nitraţi, are efecte benefice în cazul pacienţilor suferind de hipertensiune arterială, potrivit unui studiu publicat în revista medicală americană Hypertension.

Merişor contracarează efectele cistitei a altor infecţii urinare fără să activeze rezistenţa bacteriană.

Pepene roşu – încă se mai găseşte aşa că merită să profitaţi. Conţinutul extrem de scăzut de grăsimi şi colesterol şi nivelul crescut de antioxidanţi (licopenul) din pepene fac din acest fruct un aliat de nădejde în lupta cu radicalii liberi, protejând astfel vasele de sânge şi împiedicând îngroşarea pereţilor arteriali.

 

Portocaliu

Morcovii sunt excelenţi datorită conţinutului de betacaroten, antioxidantul ce-i conferă acestuia culoarea specifică, portocalie. Odată ajuns în organism, betacarotenul este transformat în retinol. Însă nu în forma sa naturală, ci mai degrabă fiert, morcovul pare a fi mai util organismului.

Cătinei i se spune şi ginsengul românesc şi are efect în tratarea gripei. Este plină şi de vitaminele A, B, E, K, dar şi de fosfor, potasiu, magneziu, fier aminoacizii esenţiali, acizii graşi esenţiali. Cât despre betacaroten, ce să mai zicem – are peste nivelul conţinut de morcov.

Mov

Vinete – conţin calciu, nutrienţi esenţiali sănătăţii. Fie că le consumi pe grătar, coapte, prăjite sau în tocăniţă, vinetele sunt la fel de delicioase şi au acelaşi efect pozitiv asupra sănătăţii tale. Conţin anumiţi fitonutrienţi esenţiali care îmbunătăţesc circulaţia sângelui şi hrănesc creierul. De reţinut, aceşti nutrienţi există în cantităţi mai mari în coaja vinetei, aşa că nu o aruncaţi.

Struguri negri – resveratrolul, antioxidantul pe care îl conţin, declanşează producerea unui hormon numit adiponectină care protejează vasele de sânge împotriva inflamaţiilor, creşte toleranţa la glucoză, îmbunătăţeşte funcţia de producere a insulinei şi împiedică instalarea sindromului metabolic şi a afecţiunilor cardiace.

Alb

Anghinarea creşte fluxul biliar şi detoxifică ficatul. Ţelina ajută la regenerarea ţesuturilor. Păstârnacul este diuretic.