Fii cumpătat la masa de Paşte, ca să nu ajungi la Urgenţe!

Traditiile culinare nu aduc doar bucurie in familie, ci si disconfort gastric sau acutizarea unor afectiuni mai vechi din sfera gastrointestinala sau chiar cardiaca. Atentie! Daca ai respectat postul religios, atunci meniul de Pasti vine ca o adevarata bomba.
Fii cumpătat la masa de Paşte, ca să nu ajungi la Urgenţe!

Savurosul meniu de Pasti face an de an victime. Pentru a nu te numara printre cei afectati de numeroasele si delicioasele preparate din carne de miel, trebuie sa apelezi la drajeurile de fermenti, sa consumi alcool cu masura sau chiar sa sari peste unele feluri de mancare.

Meniul traditional este foarte complex, abunda in proteine de origine animala si grasimi, iar vestitul si gustosul drob se bazeaza pe organe de miel si porc, bogate in urati si acid uric. De asemenea, restul meniului are la baza combinatii de lipide si carbohidrati. In plus, exista si persoane care prezinta o dereglare a metabolismului acidului uric, in sensul ca, in loc sa fie metabolizat de rinichi, acidul uric se depune pe articulatii si in tesuturi.

Cauzele declansarii acestor dereglari pot fi genetice, dar apar si in urma unor alergii, socuri determinate de interventii chirurgicale sau o dieta gresita, sustinuta, bogata in acizi grasi saturati si purine. In acest sens, trebuie evitate mezelurile, organele de animal, conservele de peste, berea si bauturile spirtoase. Vinul nu contine purine, insa stimuleaza formarea de acizi.
 
Beneficiile unei portii de miel

Carnea de miel este o carne rosie al carei consum are o reputatie controversata. De aceea, multi oameni prefera consumul ocazional. Controversele apar in primul rand datorita faptului ca se considera ca, fiind o carne rosie, este nesanatoasa. Totusi, aceasta carne are un continut bogat in grasimi nesaturate sanatoase. Carnea de miel are si valori nutritionale mari, fiind o sursa usor asimilabila de zinc si de fier.

Cozonacul, bata-l vina!

Cozonacul de Pasti si alte dulciuri similare concentrate sunt dintre cele mai periculoase pentru silueta.
Amestecul de faina alba, galbenusuri, zahar, drojdie, praf de copt, rahat, miere, nuci si stafide este o adevarata bomba calorica, care poate depasi si 500 kcal pe 100 g. Ideea este ca, daca ai hotarat sa iti supraveghezi dieta, nu poti face nici macar acum exceptie. Chiar daca ti-e greu sa rezisti tentatiei, trebuie sa te rezumi doar la o bucatica de cozonac, de preferat fara umplutura.

Daca nu poti face fata restrictiilor si adori cozonacii bunicii, adopta retetele light. Inlocuieste faina alba cu cea integrala, zaharul cu indulcitori, umpluturile hipercalorice pe baza de miere, nuca si cacao cu unele mai usoare, pe baza de cacao, indulcitori si coaja de lamaie. Nu face abuz nici de untul gras cu care se unge traditionala tava, ci foloseste-te de tavi performante din teflon. Inlocuieste galbenusurile cu albusuri hipocalorice.

La ce e bun consumul de carne de miel

  • O portie de carne de miel gatita asigura 30% din necesarul zilnic de zinc (mineral esential pentru cresterea copiilor, refacerea si cicatrizarea tesuturilor, consolidarea sistemului imunitar).  
  • Asigura 17% din necesarul de fier important pentru formarea globulelor rosii. 
  • Contine si alte minerale si oligoelemente: cupru, magneziu, seleniu.
  • Mielul este bogat si in vitamine din complexul B, mai ales vitamina B12. 
  • In carnea de miel gasim si un aminoacid esential mai rar intalnit in alimente, cum este carnitina, importanta pentru obtinerea energiei din acizii grasi.
  • Carnea de miel gatita cu minimum de ulei si consumata cat mai simplu, cu salata verde de exemplu, este foarte sanatoasa!