Dieta pentru tractul digestiv

Află ce presupune dieta pentru tractul digestiv, ce alimente să consumi și să eviți pentru a ameliora simptomele de disconfort.
26.10.2020 | Autor: Alexandra Necsoiu
Dieta pentru tractul digestiv
Dieta pentru tractul digestiv

Cu siguranță atunci când ai citit titlul articolului ți-ai spus în gând ”Încă o dietă?!”. Da, Internetul este plin de diete pentru dieferite tipuri de afecțiuni, pentru slăbit, pentru păcălirea timpului și câte și mai câte. Pare că orice problemă se rezolvă prin alimentație. Și cam așa e. Dieta pentru tractul digestiv este un regim alimentar care presupune ameliorarea simptomelor digestive neplăcute.

Dieta pentru tractul digestiv: alimente pe care să le eviți

Este foarte important să înțelegem locul fiecărui aliment din dietă pentru a putea duce un stil de viață sănătos, dar mai ales pentru a minimiza prosibilele disconforturi.

Evită cerealele rafinate. Carbohidrații rafinați scad numărul bacteriilor bune din tractul gastrointestinal, iar astfel apar inflamațiile. Mai mult, carbohidrații procesați sunt mai greu de digerat, motiv pentru care apar anumite simptome neplăcute.

Mâncarea procesată. Mâncarea procesată este un BIG NO, în general, iar asta pentru că sunt lipsite de nutrienți care să hărnească bacteriile bune din tractul digestiv. De asemenea, multe dintre produsele procesate, congelate sau la conservă conțin gluten, deloc prietenoase cu persoanele care suferă de boala celiacă.

Alimente bogate în grăsimi. Deși grăsimile sunt macronutrienți esențiali, consumate în cantități prea mari pot îngreuna sistemul digestiv, iar astfel apar simptome precum balonare, stpri de greață, gaze și diaree.

Produse lactate. Când vine vorba de produsele lactate, consumate cu moderație este cea mai bună alegere. O dietă scăzută în produse lactate poate crește numărul bacteriilor prietenoase- Lactobacillus și Bifidobacterium. De asemenea, acestea trebuie evitate dacă te confrunți cu intoleranța la lactoză, afecțiune cu care se confruntă 68% din populația de pe glob.

Carnea roșie. Pentru a proteja tractul digestiv limitează consumul de carne roșie precum carnea de porc, vită sau miel, în special dacă este procesată. Nu numai că este bogată în grăsimi saturate, dar carnea roșie reduce nivelul de bacterii bune, arată un studiu din 2017.

Îndulcitori artificiali. Îndulcitorii artificiali nu sunt absorbiți de intestinul subțire, iar astfel ajung direct în colon, unde produc simptome precum gaze și diaree.

Alimente pe care să le consumi

Decât să urmezi o dietă restrictivă și să elimini anumite grupe alimentare, te poți bucura de alternative sănătoase.

Legume și fructe bogate în fibre. Varza, pepenele roșu și bananele conțin fibre prebiotice sau substanțe care stimulează bacteriile bune din tractul gastrointestinal. Aceste efecte au fost observate într-un studiu din 2018. 28 de grame de fibre consumate pe zi este cantitatea recomandată de FDA.

Cereale integrale. Renunță la carbohidrații rafinați și înlocuiește-i cu cerealele integrale. Acestea ajută la îmbunătățirea microbiomului tractului gastrointestinal.

Alimente cu grăsimi sănătoase. O dietă sănătoasă se concentrează pe grăsimile polinesaturate precum omega-3 și omega-6, care sprijină echilibrul microbial al tractului gastrointestinal. Printre aceste alimente se numără semințele de in, peștele gras, ouăle și nucile.

Carnea slabă. Carnea slabă și neprocesată precum carnea de pui, curcan ș fructe de mare este ideală pentru tractul gastrointestinal, deoarece crește nivelul de Lactobacillus.

Produse fermentate. Acestea sunt bogate în probiotice, adică bacterii vii care echilibrează microbii sănătoși și tractul gastrointestinal, iar astfel sunt ameliorate problemele digestive ca balonarea, diareea, gazele și constipația.

Mâncare sănătoasă cu buget redus
Mâncare sănătoasă cu buget redus