Cum să mănânci echilibrat de Sărbători

Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când aud de Crăciun şi Revelion, automat îmi zboară gândul la bietul cântar, care va urla din toţi rărunchii la începutul anului că povara ce o poartă e mai mare decât poate suporta. Dar de data asta sunt hotărâtă: cumpătarea e cuvântul de ordine!
Autor: Paula Rotaru
Cum să mănânci echilibrat de Sărbători

Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când aud de Crăciun şi Revelion, automat îmi zboară gândul la bietul cântar, care va urla din toţi rărunchii la începutul anului că povara ce o poartă e mai mare decât poate suporta.

Dar de data asta sunt hotărâtă: cumpătarea e cuvântul de ordine!

Ca să pornesc în călătoria anevoioasă a trufandalelor tradiţionale, am cerut ajutorul unui specialist în Age Management, Dr. Ovidiu Peneş (www.drovidiupenes.ro), medic primar, doctor în ştiinţe Medicale, care m-a lămurit, odată pentru totdeauna, ce ar trebui să pun în coşul de cumpărături şi cum să gătesc inteligent şi sănătos. Totul în numele tinereţii, supleţii şi sănătăţii!

E o tradiţie bine înrădăcinată în mintea românului că Sărbătorile înseamnă belşug culinar, mai  ales că în restul anului se presupune că ne-am abţinut de la bunătăţi precum pomana porcului, sărmăluţe, şorici şi alte delicii (deşi ştim prea bine că acest lucru nu se întâmplă).

Ce alegem să mâncăm de Sărbători?

Şi pentru că masa este în centrul atenţiei de Sărbători, “tot ce cumpărăm trebuie să ne aducă nutrienţi suficienţi şi de calitate, materii prime pentru procesele metabolice dar şi regenerative ale celulelor noastre.

De obicei, de frig avem tendinţa să mâncăm mult mai mult decât avem nevoie şi de aceea mereu când vine primăvara şi ne pregătim de mers la piscină vedem că formele ni s-au modificat, s-au lăsat, aratăm îmbătrânit sau cântărim cu mult mai mult decât ar trebui” spune dr. Peneş.

Din păcate, avem tendinţa să alegem alimente extrem de “toxice”, preparate cu un exces de grăsime animală şi pline de colesterol de tipul cârnaţilor graşi şi afumaţi, jumări, sarmale etc., care de multe ori aduc şi 800-900 calorii la 100 g.

Mulţi dintre noi ajung chiar să umple sălile de operaţie de Crăciun cu colecistite şi pancreatite. Nu trebuie să se întâmple aşa. Totodată, putem să ne bucurăm de mesele tradiţionale cu mici modificări, astfel încât stomacul nostru să nu ajungă “pacient” la urgenţe.

Avem nevoie de proteine de calitate din diferite surse. Desigur, dacă optăm pentru carnea de porc, de preferat crescut fără chimicale, aceasta trebuie să fie foarte slabă, gătită fără grăsime animală şi la abur.

Nimic nu ne împiedică să dăm gust acestei cărni folosind mirodenii de tipul ghimbirului, cardamon, piper, cuişoare, ierburi aromate etc., cunoscute pentru proprietăţile lor antioxidante, şi nici să adăugăm uleiuri vegetale de tipul uleiului de nucă, migdale sau alune, care dau o savoare specială” completează dr. Ovidiu Peneş.

Curcanul, o soluţie

Carnea de curcan este o sursă bogată de proteine de calitate, în special pieptul, pe care îl poţi folosi şi la prepararea piftiei. Tot curcanul poate fi folosit ca ingredient de bază la tradiţionalele sărmăluţe. La friptură poţi asezona garnituri din legume cât mai verzi, preparate la abur, sau salate de crudităţi.

“Dacă simţi totuşi nevoia de carbohidraţi, alege cartofii dulci sau orezul negru sălbatic, care au un indice glicemic scăzut, se digeră mai lent şi astfel reglează procesele metabolice şi implicit tot echilibrul organismului, condiţie sine qua non în activarea proceselor de regenerare şi reîntinerire celulară” adaugă dr. Peneş.

Nu uita nici pâinea, dar optează pentru cea integrală, care conţine fibre de calitate, favorizează digestia şi împiedică apariţia constipaţiei.

Cât despre delicioasele murături, încearcă să le eviţi sau măcar să le reduci cantitatea.

Murăturile au foarte multă sare şi acumulează multă histamină, substanţă care poate avea efect iritant asupra mucoasei gastrice, de unde şi frecventele senzaţii de arsuri la stomac după o masă cu multe murături.

Trucuri pentru menţinerea siluetei de Sărbători

• Consumă fructe proaspete de sezon  precum citricele, fructele de pădure, fructele de cactus şi merişoarele, bogate în  vitamine şi antioxidanţi. Consumă-le cât mai proaspete, evită sucurile!

• Grăsimile esenţiale nu trebuie să lipsească niciodată, cu atât mai puţin iarna. Acestea protejează atât vasele de sânge cât şi pielea iar împreună cu hormonii regenerează. Nu degeaba se obişnuieşte să dăm colindătorilor nuci. Este bine să avem în cămară stoc de migdale, alune, nuci de diferite tipuri (Brazilia, Pecan, Macadamia) şi de 2-3 ori pe zi să luăm câteva, nu multe pentru a nu aduce aport excesiv de calorii.

• Pentru dressingul salatelor, foloseşte uleiuri de avocado, sâmburi de struguri, susan etc., mereu alternate pentru a asigura o gamă largă şi un raport adecvat de acizi graşi.

• Consumă ouă umplute cu spanac sau ciuperci, în locul maionezei.

• Consumă măcar o dată la 2-3 zile peşte, o sursă bogată în acizi graşi Omega 3.

• Foloseşte ulei de cocos pentru prăjeli, este mult mai sănătos decât cel de floarea-soarelui.

Cel mai nou articol Video: